Ceruri Încătușate – Christine Leunens || Recenzie

Editură: Corint, Corint Fiction

Autor: Christine Leunens

Nr. pagini: 320

An apariție: 2020

„Ai dovedit deja că îți merge mintea, dar matematica nu înseamnă finanțe, la fel cum marxismul în teorie nu înseamnă comunism, am răspuns eu încet.”

Seara bună dragilor și bine ne (re)citim după o bună meritată pauză. Am lipsit doar de aici căci pe rețelele de socializare am încercat să rămân la fel de activă în ciuda faptului că imediat după vacanța de iarnă am și intrat în ”pâine”. Yup, presesiune, sesiune și tot bagajul care a venit cu ele.

Numai la scris nu mi-a mai stat mie gândul motiv pentru care recenziile care ajung zilele viitoare nu trebuie să vă sperie. Atât doar că am citit câteva romane atât de bune încât nu am putut să trec peste ele fără să vă povestesc pe îndelete câte ceva.

Romanul pe care vi-l prezint astăzi, ”Ceruri Încătușate” se regăsește în colecția Corint Fiction și se vrea a fi o ficțiune istorică. Dacă mă știți de ceva vreme atunci cel mai probabil știți și faptul că îmi plac la nebunie lecturile de acest gen, iar aceasta nu s-a lăsat mai prejos.

Back To War: A Review of Caging Skies - Pantograph Punch

Ce prezintă romanul?

O poveste extraordinară și profund impresionantă, ce dezvăluie o lume în care adevărul se împletește strâns cu minciuna, spusă din perspectiva lui Johannes Betzler, membru al Hitlerjugend (Tineretul Hitlerist), sincer convins de misiunea sa. Plin de admirație față de Führer și de idealurile naziste, băiatul este șocat să descopere că părinții lui țin ascunsă în casa lor din Viena o fată evreică pe nume Elsa. Groaza și repulsia care îl copleșesc la început se transformă treptat în interes – iar apoi în obsesie.

După ce părinții lui dispar, doar Johannes mai știe de existența tinerei și doar el îi poate decide destinul.

File:Flag Map of Germany (1935).png - Wikimedia Commons

Care este părerea mea?

Am citit romanul la începutul lunii decembrie și încă simt furnicături când îmi amintesc unele pasaje. La momentul respectiv v-am arătat pe îndelete prin intermediul instastory-urilor reacțiile la cald. Acum vin cu o scurtă recapitulare și cu puțin mai mult. Cu gânduri care au rămas în mine până astăzi, după aproape 2 luni de la terminarea cărții. Interesant, nu-i așa?

M-a speriat. Și m-a făcut să mă simt dubios. O reacție pe care de obicei nu o am la cărțile de genul acesta însă de data aceasta lucrurile au stat altfel. Nu am un plan sau o ordine în care vă prezint ideile. Știu doar că m-a uimit și înfiorat în același timp.

Personajul principal masculin, Johannes, face parte din Tineretul Hitlerist, organizație cu istoric din 1922 ce funcționa în mare parte ca grup paramilitar și din care făceau parte tinerii cu vârste între paispreze și optsprezece ani. Cred că undeva la ora de istorie am mai auzit de gruparea aceasta, însă niciodată nu i-am acordat o atât de mare importanță cum am făcut-o în romanul acesta. Acestea fiind spuse, protagonistul este înscris și acceptat în această breaslă menită să aducă cinste universului Hitlerist și aproape de mine au fost lacrimile în timp ce am citit primele capitole ale romanului.

Christine Leunens descrie pur și simplu impecabil – în viziunea mea – gândurile și atitudinile unui simplu adolescent dornic de afirmare și preocupat să aducă cinste conducătorului pe care îl venerează și în care crede. Nu știu dacă surprinzător este cuvântul, însă m-a oripilat de-a dreptul să citesc și să descopăr valorile care le erau însuflate acestor tineri, viitori bărbați, încă de mici. Un exemplu relevant ar fi citatul pe care am simțit că trebuie să îl introduc în recenzia mea pentru a vă face pe dumneavoastră să înțelegeți cât de puternic și cât de dur a reușit să transpună autoarea întreaga situație.

„Un comandat ne-a spus că, în mod ideal, trebuia să fim capabili să izbim un bebeluș cu capul de zid fără să simțim nimic. Sentimentele erau cel mai mare inamic al omului. Ele, mai presus de orice, trebuiau nimicite, dacă voiam să devenim mai buni.”

Transformau suflete, copii, în monștri programați să răspândească teroare, ură și moarte. Nu sunt insensibilă și nu știu cum anume să-mi transpun propriile sentimente vizavi de pasajele acestea, însă mi-au plăcut. Mi-a plăcut la nebunie fiecare descriere plină de detalii și deopotrivă cutremurătoare. A fost doza mea de istorie. Aveam nevoie să citesc lucrurile acestea ca să îmi dau seama că lumea în care trăiesc acum nu e atât de neagră cum pare.

„În anul acela, crucifixele au fost înlocuite cu postere cu Adolf Hitler[…]. Persoanele retardate, instabile și bolnave cronic erau dăunătoare societății și nu trebuiau lăsate să aibă copii[…]. Am mai aflat și că evreii erau incapabili să iubească frumosul, preferând în schimb urâtul. Ni se arătau mereu picturi ale lor pe care le admirau – lucrări urâte în care ochiul unei persoane nu era unde trebuia să fie, ci în centrul feței, picturi în care mâinile păreau ugerul unei vaci, în care coapsele se uneau direct cu sânii, în care oamenii nu aveau gât sau talie. Unul părea să strige cu toată puterea, însă nu avea gură, asemenea unei sperietori care strigă să se facă liniște în câmpurile de porumb năpustite de ciori. Trebuie să recunosc că asta a născut în mine o fascinație morbidă față de evrei, …”

Multe astfel de realități sunt descrise. Astfel s-a făcut în sfârșit lumină în dosarul cu istorie. Niciodată nu am reușit să înțeleg cum erau soldații capabili de asemenea acte de violență și răutate în războaie până când nu am citit „Ceruri Incătușate”. E imposibil să crești altfel în condițiile în care ai fost obligat să îl idolatrizezi pe Hitler. Încă o dată, prin astfel de lecturi mă lovește realitatea. Realitatea faptului că individul nu a fost doar un personaj din cărțile de istorie, a fost un tiran și o figură istorică care a adus teroare lumii. El și ceilalți de prin Est despre care încă nu am citit.

Jojo Rabbit” Captures the Horror and Absurdity of Our Trumpian Moment | The  New Yorker

După toata lecția și instruirea aceasta, Johannes este grav rănit în timpul unui bombardament. Din clipa aceea, exact ca într-un clișeu, roata se întoarce și cerurile într-adevăr se închid pentru tânărul nazist. Secretele ies la iveală și astfel acesta o descoperă pe Elsa, tânăra evreică pe care familia acestuia a ascuns-o în propriul cămin și a ferit-o de teroarea ce s-a năruit asupra poporului său.

De aici încolo atenția mea s-a îndreptat în totalitate asupra minții sale bolnave și asupra obsesiei pe care acesta a dezvoltat-o pentru săraca fată care speră până în ultimul moment la amintirea casei și a oamenilor care erau îi într-adevăr dragi. Elsa ar fi fost poate figura feminină care să îi aducă puțină liniște, să-l întoarcă din drumul lui întunecat și să îl ancoreze în realitate. Nu știu dacă așa a și fost pentru că v-am zis, tot ce a rămas cu mine după două luni de la lectură este obsesia.

Modul în care acesta o trata și își construia așteptările și minciunile pentru a o face să spere în zadar.

„Porcule! Porcule! Și normal că nu înțelegi! Cum de am sperat asta vreodată? Perle la porci! Numai atunci când alegi să stai cu cineva, când alegi liber și deschis între o sută, o mie de alte posibilități, numai atunci înseamna ceva!”

De ce o recomand?

Jojo Rabbit (2019) Movie Folder Icon by Nandha602 on DeviantArt

Voi să-mi spuneți, cum pare din exterior dacă vă spun că mi-a plăcut? La nebunie. Și credeți-mă pe cuvânt, dacă v-a plăcut Tatuatorul de la Auschwitz, Baiatul cu pijamale în dungi, cărțile Rutei Sepetys și poate chiar și Hoțul de cărți, merită. E plină de emoții puternice și sentimente care să te răscolească și să îți dea de gândit.

Nu e un roman pe care ți-l recomand dacă citești doar ca relaxare. Trebuie să acorzi o importanță deosebită detaliilor, să te lași prins/ă de primele pagini. Trebuie să ai un minim de pasiune și de interes față de subiect. Nu o să îți placă dacă nu te-au interesat niciodată războaiele. Nu e un roman de dragoste pasională și sănătoasă, e o realitate dură, bolnavă.

Nu e un roman pe care să ți-l recomand dacă nu ai măcar 16 ani. N-am văzut o astfel de atenționare pe copertă însă așa simt eu. Simt că dacă aș fi citit-o acum ceva timp, nu aș fi înțeles-o la fel de bine. Nu mi-ar fi plăcut atât de mult.

cred că sunt suficiente cuvintele. Merită!

+

Pelicula Jojo Rabbit a fost răsplătita cu Writers Guild of America Award, cu AFI Award, cu premiul BAFTA, precum și cu Oscarul pentru „cel mai bun scenariu adaptat”. De asemenea, a câștigat Humanitas Prize pentru opera de artă care promovează demnitatea, mesajul uman și libertatea. Și filmul, și cartea au fost nominalizate la USC Scripter Award.

COLABORARE

Am primit romanul din partea celor de la Editura Corint cărora țin să le mulțumesc a nu știu câta oară pentru acest fapt. Mulțumesc că mă susțineți și că îmi permiteți să mă exprim așa cum îmi doresc.

Nu uitați că la comenzi de peste 100 de lei transportul este gratuit și dacă stai să răsfoiești puțin recenziile mele din urmă, cred că te alegi cu 4-5 lecturi zdravene pentru perioada aceasta.

Cartea poate fi achiziționată chiar acum dacă nu mai poți aștepta printr-un simplu click aici.

V-am cuprins!

2 gânduri despre “Ceruri Încătușate – Christine Leunens || Recenzie

1. In ultima vreme chiar am inceput sa ma impac binisor cu genul acesta, si chiar daca mi-ai super atras atentia la cartea aceasta, imi doresc ca – vorba ta – atunci cand ajung la ea sa pot sa o savurez si sa ii acord atentia pe care o merita. Nu stiu cand va fi acel ,,atunci”, dar categoric se afla acum pe lista mea. Frumoasa recenzie si bine ai reventi in tacuta lume a bloggerilor :)) Hugs ❤

Apreciat de 1 persoană

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )