Povestea slujitoarei, de Margaret Atwood – Recenzia unei distopii sumbre

Povestea slujitoarei este genul acela de carte care te ține în suspans din cauza numărului mic de dezvăluiri pe care îl citești. Scrisă de Margaret Atwood în anul 1985,  cartea prezintă aspecte zilnice din viața lui Offred. Acesta nu este numele adevărat al personajului principal, el reprezentând doar o etichetă a gospodăriei căreia a fost atribuită.

Acțiunea are loc prin anii ’80, imediat după asasinarea președintelui Statelor Unite, într-o Americă foarte bine computerizată, care a renunțat de mult la utilizarea banilor de hârtie. Retrospectivele lui Offred în trecut ne dezvăluie cum era viața sa înaintea de instalarea noului regim: divorțurile și a doua căsătorie erau acceptat, relațiile cuplurilor gay erau tolerate, iar femeile erau independente și aveau putere de decizie asupra vieții lor.

32853174_1727263597317393_3639247152791683072_n

Toate aceste drepturi le sunt răpite femeilor de către noul regim. Din cauza natalității foarte scăzute și a numărului mare de morți la naștere (doar 1 din 5 nașteri sunt viabile) femeile alocate familiilor care nu mai pot procrea. Cele nefertile sunt trimise în colonii, iar cele care au dovedit deja că sunt bune de prasilă, sunt reeducate și alocate unor gospodării, pentru a servi ca mame surogat pentru Comandanți și Soțiile acestora. Nu vă închipuiți că sunt concubine. Ele sunt considerate doar pântece umblătoare, urâte de soții și atinse de comandați doar atunci când este cazul, în seara Ceremoniei.

Pentru mine a fost foarte dificil să citesc destăinuirile lui Offred, ele părându-mi-se a fi un viitor alternativ care ar putea izvorî oriune în societatea noastră presărată pe ici pe colo cu câte un război. Nu trăim nicidecum într-o lume feerică, iar regimul conturat de autoare pare cu atât mai viabil ținând cont că a fost inspirat de regimul comunist dar și de fanatismul religios dus la extrem. Toate abuzurile la care sunt supuse slujitoarele, toate decapitările de pe parcursul cărții, sunt motivate de încălcarea unor pasaje din Biblie: evident, o proastă interpretare a acestora ca urmare a unei desprinderi din context.

Deși nu este prima distopie pe care o citesc, aceasta este prima care a stârnit o urmă de teroare în mine. Modul în care autoarea a presărat pasaje din viața fericită a lui Offred cu cele din prezent, renunțarea la replicile de dialog pe parcursul unor discuții purtate de personaje, analiza atentă a detaliilor care o înconjoară pe cameristă, m-au captivat. A fost ceva ce nu am mai întâlnit în nici o altă carte.

Nota: +5/5

Chiar și finalul a fost complet diferit față de toate cărțile citite până acum, și am citit câteva la viața mea.  Nu vrea să dau detalii legate de sfârșitul cărții, dar vreau să vă spun că m-a lăsat cu o mulțime de întrebări și de nelămuriri. Din cauza aceasta vreau acum să urmăresc serialul, sperând să găsesc răspunsuri la o serie de întrebări acolo.

Aceasta a fost prima carte scrisă de Margaret Atwood pe care am citit-o. M-a impresionat plăcut și sper să vin către voi cu recenzii ale altor cărți scrise de această autoare cât de curând.

Voi ce alte cărți scrise de Margaret Atwood recomandați?

SHOP:Cărturești SHOP-ENG:Okian

*please read the disclaimer

4 gânduri despre “Povestea slujitoarei, de Margaret Atwood – Recenzia unei distopii sumbre

1. […] Și acțiunea acestui roman are loc tot prin anii 1980, într-un regim distopic numit Galaad. Totul pornește de la asasinarea președintelui american, abolirea constituției, nerecunoașterea căsătoriilor gay sau a celor care sunt la a doua căsătorie, interzirea pentru femei a unor serii de drepturi: cititul, dreptul de proprietate, dreptul de decizie. Într-o lume în care rata natalității este în descreștere și un copil din cinci născuți supraviețuiește, femeile fertile devin pântece umblătoare menite să ajute la creșterea populației îmbătrânite. Această carte m-a marcat profunt și am scris despre ea și în această recenzie. […]