Născută din Fum și os – Laini Taylor || Recenzie

Imagini pentru nascuta din fum si os

Autor: Laini Taylor

Nr. pagini: 400

Editura: Epica

An apariție: 2016

După o lună și puțin revin, în această zi, rușinată și cu coada între picioare, cu această carte care mi-a dat bătăi de cap timp de un an. Așa cum am mai spus, NFO a fost în lista mea încă din primele două săptămâni de la apariție însă am abandonat lectura. Și dacă te întrebi de ce, habar nu am nici eu pentru că acum mi-aș oferi 20 de palme pe minut. „De ce ai făcut asta, IOANA?!”

Dintr-o dugheană veche și întunecată, naște și crește Karou, cea care își umple caietele de schițe cu monștrii. Unii sunt adevărați, alții nu, dar cine să o creadă? De pe străzile minunate ale Pragăi, aceasta se trezește a fi aruncată într-un război, provenit parcă de pe altă lume. De pe străzile din Marrakech cunoaște dragostea adevărată, însă rezultatul este sângeros. Îți aflii trecutul, îți îmbrățișezi prezentul dar oare regreți că nu ai rămas o simplă fată cu părul albastru ce desăvârșea comisioane?

Ca să citești Născută din Fum și Os trebuie să fii înzestrată cu o putere divină, neîntânită în această lume nemiloasă, numită răbdare. Dacă ești un amator al cărților cu incipit ex abrupto, trebuie să… ei bine trebuie să tragi aer în piept, faci o cruce mare și să te gândești că orice s-ar întâmpla, vei continua să citești această carte. Pentru că merită.

Fără mamă, fără tată, Karou crește alături de Krimstone și ceilalți monștri într-o dugheană, iar mai apoi îmbrățișează viața de om pe străzile Pragăi. Se aproape îndrăgostește, are o prietenă cea mai bună, Zuzana, dar nu le are pe toate. Pentru că e goală. Sau se simte goală. Prea multe secrete s-au strâns în acea bojdeucă întunecată, iar singurătatea pare că îi bate din ce în ce la ușă.

Habar nu are cine este și ce este. Și mai ales, de ce trebuie să călătorească în stângă și în dreapta pentru niște dinți? Să-i sorteze, să-i pună pe căprării iar mai apoi să îi ofer negustorului de dorințe? Să facă comisioane, am înțeles. Dar pentru ce?

Răspunsurile i se înfățișează o dată cu apariția mâinilor negre pe porțile lăcașului. Toate legăturile cu unica sa familie sunt acum închise, dar aici apare Akiva. Serfimul și dușmanul de la începutul timpurilor, frumosul Akiva, încă chinuit de amintirile întunecate, frumosul Akiva care se simte atras de acest păr albastru și visătorul Akiva, care își dorește până în final să păcălească destinul.

Dar ce ne spune autoarea nouă? Cum să las eu această triologie doar cu un cuplu dintre băiatul rău, fata bună, forțele binelelui, forțele răului? Cum să-mi transform eu capodopera într-un oarecare clișeu în care dragostea învinge, cum să fac eu așa ceva măi copii? Pe bună dreptate, luați de aici: himere, monștrii ce îmbină două specii diferite precum Issa, jumătate șarpe, jumătate om sau Twiga jumătate girafă, jumătate Domnul mai știe ce; serafimi nervoși, răzbunători, dornici de război precum Liraz și Haezael. Și ce, credeți că doar atât? Primiți și îngeri căzuți, care nu, nu arată ca în seria Hush, Hush.

Dar mai ales primim trecut. Un alt autor care trăiește în trecut. Dar nu un trecut dintr-acela, cu acțiuni ce își au consecințele acum, ci acel mod de trecut aidoma unei alte vieți. Știți acea zicală „cred că în altă viață mi-aș dori să fiu…” Să luăm legătura cu Laini Taylor? Ea sigur ne-ar putea face absolut ce ne dorim. Jumătate Bella Cullen, jumătate Kim Kardashian,  câțiva dinți și se rezolvă.

Dar de ce nu a făcut ceva autoarea noastră, aici în cauză și cu Akiva? Dacă Karou a primit un nou început, Akiva de ce nu? De ce ani la rând a trebui să revizioneze și să suporte acele imagini suferitoare în care Madrigal, prima lui dragoste a fost pedepsită?! Nu a fost crud, doamnă Taylor din partea dumneavostră? Sper să aveți resentimente la un moment dat în viață.

O carte cu personaje puternice. O poveste cu o dăruire, pasiune, atracție, ură, dezamăgire fatală nemaintâlnită de mult în lista mea de lecturi. Un cuplu cum nu am mai întâlnit de și mai mult timp pregătit să facă orice pentru a se avea unul pe celălalt, dar despărțit de un destin și de o soartă mult prea cruntă pentru fata cu părul albastru și băiatul cu aripi.

Finalul mi-a tăiat mie aripile. Deși am intuit și oarecum surpriza nu a fost cea mai mare surpriză, modul în care autoarea a ajuns acolo m-a făcut praf. Am crezut la un moment dat că sa îmi ia foc cartea în mână la cât de repede răsfoiam paginile. Nu m-am putut opri din citit ultimele 200 de pagini și sunt convinsă că nici voi nu o veți putea face. Am devorat cartea și abia aștept să pun mâna pe volumul al doilea, deja disponil la aceeași editură.

V-am cuprins! – Ioana

Un gând despre „Născută din Fum și os – Laini Taylor || Recenzie