Hollywood la Phenian. Despre iubire, filme şi răpiri în Coreea de Nord, de Paul Fischer | Recenzie

20170420_192027

Kim Jong-il doreşte cea mai puternică industrie cinematografică în Coreea de Nord

Pentru cine nu a auzit de regimul totalitar din Coreea de Nord, le sugerez să urmărească mai des știrile. Astfel vor afla că suntem amenințați de către statul nord coreean cu câte o bombardare nucleară cam o dată pe lună. Însă nu despre acest subiect se discută în această carte.

Kim Jong-il este fiul Marelui Conducător Kim Il-Sung. Se spune că aceasta ar fi fost născut în plin viscol, într-o cabană rece, fără sursă de căldură, iar că în clipa în care a venit pe lume, cerul s-ar fi însesinat. ”Norii întunecați s-au risipit și a apărut un curcubeu dublu, cel mai strălucitor curcubeu dublu văzut vreodată.” Legenda spune că nașterea iubitului conducător ar fi fost prevestită de o rândunică care cântase despre un mare general care va conduce lumea întreaga.

Pe parcursul romanului se vorbește despre iubirea pe care o manifestă Kim Jong-il pentru filmele din țara natală, dar și aprecierea lui față de peliculele interzise din afară. Aflat într-o societate izolată de lumea exterioară, realizează că prin intermediul filmelor propagandiste poate sădi bine sămânța cultului personal în mintea poporului. În anii ’50 realizează că nu poate realiza filme pe măsura celor din afara granițelor, deoarece oamenilor din țara sa le era interzis să le vadă, deci practic le era imposibil să învețe din capodoperele altora. Sătul să urmărească aceleași filme cu scene filmate din unghiuri fixe și cu scenarii repetite, Kim realizează că visul său de a face din Republica Populară Coreeană de Nord mama filmelor din întreaga lume poate fi realizat doar prin aducerea unor oameni din afară. Hotărăște așadar să îl răpească pe regizorul Shin Sang-ok și pe soția acestuia, actrița Choi Eun-hee.

c954e4e3e17d5ead34429fd91e566b6b

Cum e să trăiești în societatea totalitaristă a Coreei de Nord?

Romanul dedică un capitol întreg pentru a descriere viața poporului nord-coreean. Voi copia câteva pasaje din aceasta. Pe mine m-au marcat, mirat, cutremurat și poate chiar mi-au stârnit mila.

”Imaginați-vă pentru o clipă că, prin mila lui Dumnezeu sau prin grija sorții, oricum ați vrea să-i spuneți, v-ați născut și ați crescut în Coreea de Nord. Cel mai probabil v-ați fi născut într-o familie neutră sau din clasa ostilă după clasificarea songbun(…)”

”În timpul anilor de școală ați fi învățat biografia lui Kim Il-Sung pe dinafară. Ați fi învățat că hrana pe care o primiți era un dar de la Marele Conducător, căruia trebuia să-i fii recunoscător, căruia trebuia să-i fii recunoscător pentru faptul că ți-a dat-o. Ați fi învățat matematica prin adunarea și înmulțirea numărului de soldați meriani morț sau prin numărul de mereu furate dintr-o fermă locală de un mișel de japonez.”

”Poate că într-o zi ai fi găsit pe cineva cu care să vrei să te căsătorești, așa că trebuia să obții permisiunea obligatorie din partea statului. După ce o obțineai, urma să fii căsătorit de un funcționar local al partidului, lângă statuia din localitate a lui Kim Il-Sung. Este de așteptat ca soțul și soția să aibă același sangbun ca și tine, care va fi transferat și copiilor.”

Capitolul continuă. Într-o astfel de societate au fost tărâți cu forța regizorul și actrița care au fost răpiți.

29050949

Intrarea în grațiile lui Kim Jong-il

Bineînțeles, cei doi aveau o familie în Coreea de Sud la momentul răpirii lor. Gândul la copiii care s-ar fi putut simți abandonați i-a făcut să își dorească evadarea. Dar pentru a evada aveau nevoie să câștige încrederea iubitului conducător. Încep astfel să urmeze un plan menit să îi aducă în grațiile acestuia. Shin Sang-ok mai încercase de 2 ori să evadeze. Știa că dacă și de această dată va eșua, vor fi amândoi morți.

Mi-a plăcut foarte mult genul acesta de roman. Societatea coreeană mă pasionează din totdeauna, datorită dramelor sud-coreene pe care obișnuiam să le urmăresc în trecut. Cartea este misterioasă și sumbră, dar doar pentru că descrie o țară prea puțin cunoscută nouă și despre care aflăm lucruri doar prin intermediul mărturiilor celor care au reușit să evadeze. Vă recomand cartea cu drag. Țin să cred că vă va deschide mintea și vă va atrage atenția asupra puterii propagandei. Zilele trecute citisem faptul că Romania ar fi ținta unui atac de propagandă. Nu știu ce să cred. Am învățat doar că istoria se repetă. În schimb, deși ficțiunea e demnă de apreciat și de laudă, poate că din când în când ar trebui să ne mai confruntăm și cu realitatea.

Nota: +5/5 ★+

Cartea poate fi achizionată de pe site-ul Editurii Corint. Mulțumesc editurii pentru șansa de a o citi. Sper să vă placă și vouă la fel de mult. Eu cu siguranță voi aduce pe raft și alte cărți din cadru editurii Corint Istorie.

3 gânduri despre „Hollywood la Phenian. Despre iubire, filme şi răpiri în Coreea de Nord, de Paul Fischer | Recenzie