Regina albă, de Philippa Gregory | Recenzie

reginaAlba(2)

Regina albă este cartea care mi-a întrecut cu mult așteptările. Intuiam faptul că va fi una de natură istorică, prin prisma titlului și a sinopsisului dar nu credeam că va fi în stare să îmi capteze atenția în modul în care a făcut-o.

Acțiunea se petrece în timpul domniei regelui al IV-lea al Angliei. Regina albă urmărește în de-aproape povestea lui Elizabeth Woodville, o curtezană rămasă văduvă. Soțul său a fost ucis în războiul dintre casa de York și casa de Lancaster, iar pământurile acestuia au fost confiscate de către curtea regală deoarece a fost considerat trădător.  Rămasă fără avere, Elizabeth se hotărăște să riște și astfel ajunge să îl aștepte pe rege la marginea unui drum pentru a-l ruga să îi restituie măcar o parte din avuția pierdută. Aceasta dă dovadă de coloană vertebrală și verticalitate în fața regelui, fapt ce îi stârnește acestuia interesul pentru aceasta. Cam așa începe cartea, continuând apoi să urmărească încercarea celor doi de a se menține rege și regină peste ținuturile Angliei, misiune ce se dovedește deseori imposibilă.

melusina_by_jinxmim-d57htbh

De fapt, cartea nu începe fix așa, deoarece la începutul acesteia este prezentat incipitul povestei Melusinei, femeia cu trup de șarpe care a promis să trăiască alături de iubitul său doar dacă acesta îi va da răgaz ca o dată pe lună să se reîntoarcă în habitatul ei natural, apa, pentru a-și recăpăta forma mitologică. Mi s-a părut ciudat modul acesta de începere a unei povești izvorâte din întâmplări istorice, dar apoi am descoperit legătura. Elizabeth, asemeni mamei sale, este conturată de către autoare ca fiind o urmașă a Melusinei, moștenindu-i puterele de invocare a vânturilor și de prevedere a viitorului. Pe parcursul romanului, Elizabeth este prezentată deseori ca având fiori pe șira spinării ca urmare a unor presimțiri nefaste. Vrajile nu lipsesc nici ele din incantațiile celor două, însuși iubirea dintre regină și rege fiind pusă sub semnul magiei de către mulți dintre curtezani.

Nu știu dacă vouă vă place acest mod de îmbinare a realului cu supranatural, dar eu îl ador, dându-i poveștii un aer de basm, transpunându-mă oarecum în lumea copilăriei. Cu toate acestea povestea nu este deloc una pentru copii, descriind îndeaproape ororile unui răboi interminabil între veri, între Anglia și Franța, război care ajunge să sărăcească populația Angliei.

Trebuie să amintesc faptul că această carte a fost ecranizată în mini-seria The White Queen (7,8 rating pe IMDB) din anul 2013, de care eu abia aștept să mă apuc când voi avea puțin timp liber.

Regina albă mi-a plăcut foarte mult deoarece în doar 440 de pagini reușește să contureze portretele unor personaje memorabile, să prezinte întâmplări abominabile și să îți transmită învățăminte pe care cu toții ar trebui să le învățăm din istorie. Ceea ce am prezentat eu în această recenzie atinge doar vârful aisberg-ului poveștii, acțiunea fiind mult mai frumoasă, complicată, incitantă și captivantă.

Am pornit lecturarea de la prezumția că voi fi dezamăgită, dar în cele din urmă am fost foarte încântată.

Nota: 5/5 ★★★★★

Le mulțumesc celor de la Târgul cărții pentru această carte minunată și vă invit și pe voi să o achizionați de aici. După ce o citiți poate vă uitați și la serie și reveniți cu o părere aici.

6 gânduri despre „Regina albă, de Philippa Gregory | Recenzie

1. Philippa Gregory este una din autoarele mele preferate, iar Regina alba chiar e una din cele mai bune carti istorice pe care le-am citit. Desi poate nu pare, eu cred ca tocmai aceasta imbinare a realului cu magicul face cartea sa fie mai aproape de atmosfera din epoca. In primul rand pentru ca cei care au trait atunci credeau in asa ceva: regale are noroc cu o furtuna? ori e magie ori e dar de la Dumnezeu. Elizabeth Woodville s-a ales cu rolul vrajitoarei, probabil pentru ca a crescut intr-o familie liberal si era mai deschisa la minte. Si I-a si placut, si l-a asumat intr-o oarecare masura, desi realitatea istorica zice ca nu chiar asa pe fata.
    Iti recomand si celelalte carti din seria Razboiul Rozelor si dupa si seria care o continua, Tudorii, si chiar si ce a scris ea in afara acestora, tocmai am citit Copilul zanelor si mi-a placut extreme de mult!

1. Am si Regina Rosie si abia astept sa am putin timp sa ma apuc. Imi place sa alternez genurile, deci cel mai probabil voi mai citi ceva inainte. Multumesc pentru recomandari. Am vazut ca pentru dinastia Tudorilor este si serial, deci cu atat mai mult trebuie sa ma apuc de citit. Cat despre partea cu magicul, sunt perfect de acord cu tine. Ai scris fix ceea ce am simtit pe parcursul citirii dar am uitat sa precizez acest aspect.

1. Serialul nu are legatura cu cartile, dar face referire la aceleasi fapte istorice. S-a facut un film dupa The other Boelyn girl si acum, in aprilie o sa apara serial dupa continuarea Reginei albe, Printesa alba (sarit in sus de entuziasm) 😀