3-5 stars · 4 stars · Uncategorized

Vegetariana, de Han Kang | Recenzie

vegetariana_kindle2

Vegetariana este o carte a cărei acțiune provine de pe meleagurile Asiei de Est. Recunosc, stilul narativ al coreencei Han Kang (inițial crezusem că este un bărbat) mi-a adus aminte de cel al lui Haruki Murakami. Din cauza acestei asemănări am ținut să continui cartea, pentru a-i afla sfârșitul apărținător unui alt univers. Asta deși am dat pe parcurs de mai multe momente greu digerabile.

Cred că aceasta este genul acela de carte pe care fie o iubești și o recomanzi tuturor, fie o urăști și faci o figură de ”Te rog, nu mai vreau să mai aud de cartea asta în veci!” ori de câte ori ai ocazia. Mi-a luat cam o săptămână pentru a îmi pune gândurile în ordine, nefiind foarte sigură de sentimentele mele față de scriitură.

”Why is it such a bad thing to die?”

Povestea este structurară în trei părți, fiecare având drept narator un alt personaj din universul familial al lui Yeong-hye. În prima parte, aceasta ne este prezentată drept femeia supusă, care nu se abate de la regulile și standardele coreene. Trăiește bucuroasă sau pare a trăi bucuroasă alături de soțul ei, Mr. Cheong, cel pentru care va deveni străină la scurt timp după debutul poveștii. Yeong-hye începe să aibă coșmaruri care îi afectează rutina cotidiană. Nu mai poate dormi noaptea. Se simte mereu înfierbântată și hotărăște să devină vegetariană, sperând că astfel trupul i se va purifica și coșmarurile vor dispărea.

vegetariana_kindle

În partea a doua, povestea este relatată de către cumnatul pervers al personajul principal. Acesta face o obsesie pentru Yeong-hye și dorește să transpună tot acest vegetarianism într-o artă cu conotații carnale. Partea asta este probabil secțiunea care m-a fascinat cel mai mult, dar care nu poate fi ușor acceptată de către alți cititori. Pentru a o putea citi trebuie să renunți la pudism și să te bucuri de narațiune.

Partea a treia aparține surorii lui Yeong-hye. Aici am simțit că pur și simplu universul construit în jurul acestor personaje se risipește, ajungând într-un punct în care realul și fantasticul se întrepătrund până la o stare de simbioză. De multe ori m-am gândit că așa ar trebui să se simtă cineva care se drogheză. Cum ajungi să scrii despre un personaj care dorește să devină copac? Și atunci mi-a încolțit în minte întrebarea…cum o fi fost scrisă oare această carte?

”Time was a wave, almost cruel on its relentleness.”

Vegetariana aceasta mi se pare a fi un protest împotriva conservatorismului. Modul în care este urmărită transformarea lui Yeong-hye din femeia supusă soțului, la cea care începe să aibă propriile opinii și să ia propriile decizii nebunești, mi s-a părut captivant. Toți cei din jurul ei par a fi mulțumiți să-și trăiască monotonia vieții într-un stadiu de complăcere. Acțiunea este plină de conflicte, conturând mai multe metehne ale societății coreene, dar care pot fi la fel de bine adaptate societății noastre.

Nota: 4/5 ★★★★☆

Întuneacată pe alocuri, deranjantă dar provocatoare, uneori violentă și cu scene abundând de sânge, cu o poveste intensă, Vegetariana a fost o carte care s-a citit foarte repede. O recomand celor tari de stomac (da, sunt și scene mai greu de digerat), dispuși să se lase purtați de poveste, indiferent de planul în care aceasta are să se termine. pret_okian_engDa, veți porni lecturarerea cu picioarele pe pământ, iar la final vă veți trezi în vârful unui nor, fără parașută.