5 stars · Filme

Dimineața care nu se va sfârși – o seară înghețată la film românesc

dimineata_care_nu_se_va_sfarsi

O persoană dragă mie  a primit o invitație de două persoane la proiecția filmului românesc Dimineața care nu se va sfârși, la cinema Victoria.S-a nimerit ca eu să fiu a doua persoană care se duce cu ea și pot spune că nu regret nici o secundă, asta deși am stat într-un frig năprasnic aproximativ 2 ore. Am stat pe tot parcursul filmului cu mănuși, cu geaca pe mine, iar la un moment dat mi-am pus înapoi căciula pentru că efectiv îmi înghețaseră urechile.

Dă-o încolo din treabă! Astfel am ajuns să meditez la cum efortul susținut al unor oameni pentru a realiza un film cu o poveste atât de profundă, a ajuns să fie prezentat într-o dărăpănătură înghețată. Am simțit la propriu pe pielea mea incapacitatea noastră de a ne promova valorile. Cred că ar fi fost bine să scrie pe invitație: aduceți-va ceai de acasă și pături.

În fine, să trecem peste revolta mea cu privire la ce a ajuns cinematograful Victoria din Iași și să revenim la film. Dimineața care nu se va sfârși este regizat de către preotul Ciprian Mega, cel despre care am înețeles că ar propovădui de câțiva ani credința ortodoxă în Cipru. Filmul prezintă o poveste traumatică din diaspora românească, axându-se mai exact pe drama trăită de către o româncă ajunsă pe meleagurile cipriote pentru a împărți sămânțele păcatelor sale. Recunosc, nu mă așteaptam să îmi placă atât de mult.

Mi s-a părut genial cum au reușit actorii să mă treacă printr-o gamă foarte variată de sentimente, de la revoltă, milă, enervare, ca într-un final să mă podidească lacrimile. Dimineața care nu se va sfârși prezintă mici frânturi din dramele celor care au plecat în afară, dar arată și nepăsarea celor care ar trebui să se ocupe de ei. Dezvăluie comploturile și abuzurile celor de la putere, dar și condițiile mizere în care trăiesc cei prea puțini observabili.

Bine, au fost și momente mai ciudate, când se vede clar la un moment dat cum actrița principală bea dintr-un pahar gol, dar asta nu contează. Ce a reușit ea să îmi transmită trebuie să spun că nu am mai simțit de mult timp.

Pe parcursul acestuia am auzit niște replici minunate, pline de sens, care au stârnit în sufletul meu o mulțime de întrebări meditative. Îmi pare rău că nu vă pot da în acest moment nici un exemplu de vorbă din aceasta menită să vindece suflete.

Dimineața care nu se va sfârși [trailer oficial] from Ciprian Mega on Vimeo.

Nu-mi rămâne decât să vă recomand filmul și să vă îndemn să în vizionați. Dacă eu mă simt mulțumită și împăcată cu faptul că l-am văzut, asta deși am stat în frig, consider că voi veți fi și mai încântați,vizionându-l în cadrul unor condiții decente.

Voi ce alte filme românești ați

Lasă un gând bun :3

