3-5 stars · 5 stars · Book Review

Elizabeth a dispărut – Emma Healey | Recenzie

elizabeth_a_disparut_de_emma_healeyMaud, eroina în vârsta de 80 de ani își pierde cu fiecare zi tot mai multe amintiri. Nu ne este niciodată precizat cu exactitate de ce boală suferă aceasta, însă ajunge la un moment dat să nu își mai recunoască nici măcar propria fiică sau nepoată, să uite subiectul despre care tocmai vorbește sau se trezeste săpând în grădină, uitând motivația din spatele unui astel de gest nebunesc.

Știind că nu se poate încrede mai deloc în capacitățile sale de memorare, Maud tinde să se folosească de un așa zis creier de hârtie, care să țină minte în locul ei. Astfel, se înconjoară de o de notițe și post it-uri, însă nici utilizarea acestora nu reușește să dea randament, femeia uitând de multe ori circumstanțele în care a notat anumite lucruri. De la o astfel de notiță pornește și intriga cărții, Maud descoperind scris de către ea pe o foaie ”Elizabeth a dispărut”, acesta fiind numele prietenei sale cele mai bune din ultimii ani de viață. Disperată, încearcă să ia legătura cu aceasta, pentru a se asigura că nu are motive de îngrijorare, însă nimeni nu îi răspunde la telefon. Începe să inspecteze casa prietenei, să ia legătura cu fiul acesteia, să își avertizeze fiica și să anunțe poliția, dar nimeni nu pare să o bage în seama, toți știind că nu este o persoană în care se poate avea încredere. Drept dovadă, nici măcar cititorii nu se pot încredere pe deplin în relatările eroinei, aceasta dând deseori dovada de anumite momente de ”blank”, când uită cine este, unde este și despre ce tocmai vorbea.

Ancheta proprie a lui Maud de a-și găsi prietena dispărută se contopește pe parcursul romanului într-un mod surprinzător de armonios, organic, cu ancheta realizată o dată cu dispariția surorii sale cu mulți ani în urmă, atunci când eroina era doar o adolescentă. Condusă de veșnica mantră pe care o tot repetă, ”Elizabeth a disprut” și de amintirile care par să răbufnească după atâtea decenii, mai vii și mai detaliate decât însăși prezentul, Maud se chinuie să nu uite și să nu se oprească din căutat, nu atunci când este atât de aproape de rezolvarea enigmei.

Mi-a plăcut ENORM de mult subiectul cartii Elizabeth a disparut și pot să spun că nu am mai citit ceva atât de calitativ de multă vreme. Romanul este plin de suspans deoarece Maud este pe punctul de a mai destăinui  ceva din trecutul său cititorului și se oprește brusc, dându-și seama că de fapt era la masă și fiica ei îi vorbește despre un subiect incert. Acesta este doar un exemplu, în carte regăsindu-se multe astfel de pasaje, menite să se joace cu tine și să te facă să nu lași cartea din mână.

Detaliile trecutului se împletesc minunat cu trăirile din prezent ale femeii, acest fapt dând o autenticitate aparte. Nici umorul nu lipsește deloc, astfel că pe parcursul lecturării te trezești râzând în hohote din cauza unei năzbâtii făcute de Maud. Personajul are umor, este glumeț și nu ratează nici o portiță pentru a-și distra cititorii. Totuși, nici momentele de tensiune și lacrimile nu lipsesc, cartea cuprinzând pasaje întregi în care Maud vorbește despre drama pe care o trăiește, singurătatea și insecuritatea care o urmăresc la orice pas.

În concluzie, ofer romanului nota 5/5 și vă spun să îl citiți, că nu veți regreta deloc.

pret_libris pret_elefant pret_okian_eng

Un gând despre „Elizabeth a dispărut – Emma Healey | Recenzie