OSHO – Trăitește în felul tău | Recenzie

osho-vol-1-traieste-in-felul-tau-ce-inseamna-cu-adevarat-sa-fii-rebel_1_fullsize

Țin să precizez faptul că aceasta este prima carte scrisă de Osho pe care o și termin. Inițial am crezut că o voi abandona și pe aceasta, deoarece convingerile lui Osho nu păreau a fi în armonie cu ale mele, dar treptat am simțit că parcă omul acesta are dreptate în tot ce zice, că lumea aceasta ar fi una mult mai bună dacă fiecare dintre noi ar fi un rebel și dacă ar căuta să se ajute întâi pe sine, să se ocupe întâi de fericirea lui, ca mai apoi să îi ajute pe alții.

Cartea debutează cu comparația între conceptul de rebel și revoluționar. Osho afirmă că revoluțiile nu au dus de-a lungul omenirii la nimic bun, că nu poți schimba societatea prin violență. Rebelul lui Osho e cel care nu apartine nici unei biserici, nici unei organizatii, dar care într-un Dumnezeu care se află adânc înrădăcinat înauntru său. Practic întreaga carte face apel la descoperirea sinelului, la încercarea de a fi noi însine și de a ne urma intuiția, instinctul, renunțând la tot ceea ce ne-a învățat societatea.

Osho visează la o lume în care fiecare individ trăiește doar pentru sine, fără o societate, fără războaie, fără familii, fără organizații. Nu sunt întru totul de acord cu aceste concepte, dar am știut (zic eu) să extrag din carte principii care cred că s-ar potrivi personalității mele. Chiar autorul îndeamnă pe fiecare dintre noi să descoperim singuri calea, prin încercări, ieșind din zona de confort și făcând mereu lucruri noi, căci doar descoperind necunoscutul putem descoperi lumea în care trăim, ci nu prin adăpostirea în umbra confortului. De asemenea, suntem îndemnați să nu credem în nici o ideologie până nu suntem fermi convinși că ea se aseamănă personalității noaste.

În carte se găsesc și numeroase pasaje despre părinți și modul în care aceștia își determină copiii să facă anumite lucruri care nu se potrivesc nepărat acestora, doar din dorința de a ști că măcar copilul lor a reușit să facă ceea ce ei nu putut face la timpul lor. Bineînețelesc, această practică nu poate fi decât negativă sărmanei ființe abia venită în lume. Tot în carte se vorbește și despre faptul că părinții par a nu fi niciodată mulțumiți de odraslele lor, dar și cum unii oamenii fac zilnic aceeași automatisme învățate de la alții, fără a-și pune niciodată întrebarea: ”E în natura noastră ca oameni să ne comportăm așa? Oare nu pot trăi fără a face asta? Mă ajută cu adevărat?”.

Poate cele mai plăcute aspecte ale acestei cărți sunt povestioarele spune ori din copilăria și adolescența lui Osho, ori culese din folclorul internțional. Aceastea reprezintă  adevărate pilde, exemple, accesibile oricărui om care vrea cu adevărat să înțeleagă ceva.

Cartea a primit din partea mea pe GoodReads 4 stelute, dar i-ar și acordat nota 4,5 dacă aș fi putut.

Sper să citiți cartea și să o îndrăgiți, deoarece am de gând să revin pe site cu mai multe recenzii pentru acest autor.

Ne citim:)