Book Review · Uncategorized

RING 1 – Cercul, de KOJI SUZUKI | Recenzie

ring-1-cercul-koji-suzukiFind vorba despre o carte provenită de pe meleaguri japoneze, voi începe prin a vă spune că autorul, KOJI SUZUKI, a fost supranumit ”Stephen King al Japonie”. Mie mi s-a părut chiar că ar scrie mai bine decât Stephen King, dar nu mă pot pronunța sigur ținând cont de traducerea ambelor cărți în română.

Dacă încă nu v-ați dat seama aceasta este cartea care a stat la baza filmelor horror The Ring (2000), The Ring 2 (2002), Ringu (Japonia, 1998), Rasen (Japonia, 1998), etc. Deși cartea stă la baza ecranizării americane, vă pot spune încă de pe acum că este total diferită de aceasta și mult, mult, mult mai bună.

Patru tineri – patru prieteni – mor simultan prin stop cardiac. Cum este asta posibil? Ziaristul Asakawa începe o anchetă pe cont propriu, pornind chiar de la moartea nepoatei sale, una din cei patru amintiți mai sus. Curând, toate indiciile îl conduc spre locul unde tinerii ar fi petrecut un weekend cu 7 zile înainte să moară. Descoperă acolo o casetă misterioară ce conține o serie ciudată de imagini, o parte reprezentând lucruri abstracte, altele fiind de natură reală. Privind acele imagini, Asakawa are impresia că începe să nutrească anumite sentimente, de la adversiune și ură față de un bărbat, până la dragoste aproape maternă pentru un copil ținut de brațele mamei sale. La finalul casetei este avertizat că va muri dacă nu …. totul fiind apoi întrerupt de o reclamă înregistrată peste. O glumă proastă din partea celor patru care au sfârșit cu toții atât de tragic. La scurt timp, Asakawa primește un telefon la capătul căruia nu primește nici un răspuns. Tot ce simte este un miros de pământ și umezeală (Nici un ”seven days” :))) ). De aici totul începe să devină o goană nebună pentru descoperirea descântecului de la sfârșitul casetei. Destăinuindu-i și lui Ryuji ce are să se întâmple cu el în 7 zile dacă nu descoperă proveniența acelei casete, Asakawa ajunge să îi arate și acestuia înregistrarea. Totul iese la suprafață asemeni conturării unui puzzle căruia i se pun piesele cap la cap. Afla astfel povestea lui Sadako Yamamura de pe insula Oiji și încearcă să descopere care este legătura dintre aceasta și casetă.

20091203194228

Mi-a plăcut la această carte povestea în sine. Accentul nu se pune în principal pe partea de horror, pe tot parcursul cărții nefiind descrisă nici o fantomă hidoasă cu părul lung și încâlcit, ci pe sentimentele umane, trăirile personajelor, nedreptatea cu care ne tratează uneori societatea pe fiecare în parte, izolarea la care este condamnat să traiască cineva diferit încă de la naștere. Nu mă așteptam să descopăr așa ceva, The Ring fiind promovat prin intermediul filmului mai mult ca o alegătură permanentă de o fantomă, decât ca o înfruntare a propriei frici de moarte. După cum ați putut observa mai sus, Sadako este personajul misterior în jurul căreia se învârte întreaga poveste, ci nu Samara, alter-egoul său american. Pe parcusul cărții ajungi să empatizezi cu acest personaj și să îți pară rău de sfârșitul tragic, ciudat, inexplicabil pe care l-a avut. Dacă după ce v-ați uitat la film v-ați pus întrebarea ”Bine, bine, fantome, dar de ce naiba tocmai o caseta video?”, în aceasta carte veți descoperi răspunsul la aceasta întrebare. Va fi totuși unul parțial, căci povestea completă a casetei este conturată în al doilea volum, cel la care voi reveni cu o recenzie în viitor.

Mi-a plăcut enorm de mult cartea și pot spune că este prima pe care am citit-o pe nerăsuflate după câteva săptămâni bune. I-am acordat pe GoodReads.Com nota 4/5.

Acestea fiind zise nu îi rămâne decât să vă îndemn să citiți această carte și să reveniți aici cu o părere.

Ne citim:)