3-5 stars · 4 stars · Book Review

Fata din tren, de Paula Hawkins

19496223_1415984675111955_2070089640_o

Una pentru tristețe, două pentru bucurie și trei pentru o fetiță. Trei pentru o fetiță. M-am blocat la trei, pur și simplu nu pot să merg mai departe. Capul mi-e plin de sunete, gura mi-e năclăită de sânge. Trei pentru o fetiță. Aud coțofenele cum râd, cum își bat joc de mine, chicotind răgușit. Un semn. Le pot vedea acum, negre, întunecând soarele. Nu păsările, altceva. Se apropie cineva. Cineva îmi vorbește. Uite! Uite ce-am făcut din cauza ta.

Am primit această carte drept cadou de Crăciun. Țin să mulțumesc pe această cale Moșului.

Fata din tren prezintă povestea unor personaje atipice, conturate cititorului prin prisma defectele acestora: Rachel, persoana mai mereu beată și depresivă, Tom, mincinosul asiduu, Scott, soțul gelos, Megan, nevasta adulterină, Anna, amanta devenită nevastă.  Deși la început, personajele mai sus menționate par a fi oameni simpli, normali, comuni, unii părând a fi chiar un model demn de urmat, pe parcursul cărții se dovedește că nimic nu este ceea ce pare a fi. Regăsim același fir epic, povestit din 3 perspective: a lui Rachel, a Annei și a lui Megan. Aceste trei femei sunt conturate în debutul romanului în antiteză, ca pe parcurs fiecare să ajungă să împrumute din trăsăturile celeilalte. Acest fapt poate fi observat cam pe la jumatatea romanului, începutul părând destul de ambiguu, deoarece ai impresia că planurile descrise de cele trei femei nu au nici o legătură între ele și nu se leagă. Mi-a luat puțin timp să înțeleg ceea ce vrea de fapt autoarea să îmi transmită, dar o dată ce am reușit să pun cap la cat frânturile de poveste, pot spune că nu am mai putut lăsa cartea din mână pe parcursul a mai bine de 300 de pagini, datorită suspansului.

19490201_1415985288445227_2091887129_o

În fiecare zi, Rachel ia trenul de la ora 8.04 și pleacă spre Londra. E o rutină cu care s-a obișnuit și la care, dintr-un motiv întemeiat, nu poate să renunțe. Pe parcursul călătoriei, trenul oprește la un semnal. Cât timp așteaptă acolo, Rachel analizează pe geam casa dintr-un cartier care într-un trecut nu foarte îndepărtat, înainte de un divorț, i-a aparținut. La câteva case mai încolo, observă mai mereu în grădină un cuplu perfect, care pare să se iubească enorm. Îi privește adesea cu gelozie și se întreabă de ce destinul său nu se aseamănă cu al acestora. Îi botează Jess și Jason și le urmărește ori de câte ori are ocazia viața de pe margine, din același tren care oprește mereu la același semnal. Într-o dimineață însă, vede ceva în aceeași grădina care o șochează și îi stârnește repulsia.

tenor

A doua zi, citind un ziar, află că o anumită Megan a dispărut de acasă. Simte fiori reci pe șira spinării, căci recunoaște fotografia acesteia imediat: Megan se dovedește a fi Jess, femeia aceea care părea atât de fericită alături de soțul său iubitor în grădina aceea din dreptul semnalului defect. De aici, povestea evoluează  destul de rapid, suspansul accentuându-se cu fiecare pagină.

Mi-a plăcut mult Fata din tren. Prin prisma personajelor atipice Paula Hawkins dezvăluie cititorului faptul că fiecare persoană are propria poveste, fiecare familie are propriile secrete, iar fiecare aparență poate fi înșelătoare. Latura polițistă a romanului, ”ancheta” făcută de Rachel pe cont propriu pentru a descoperi ceea ce s-a întâmplat de fapt cu Jess, adică Megan, a reprezentat un plus pentru mine, deoarece sunt o împătimită a genului. Totuși, finalul mi s-a părut oarecum plat, deoarece m-aș fi așteptat la ceva mai ”realist”, mai bine conturat. Nu mi-a plăcut faptul că Rachel tot repetă sintagma ”mi se face greață, îmi vine să vomit”, atunci când ceva pare că îi scapă printre degete sau când devine foarte speriată din varii motive. Consider că această expresie răpește din veridicitatea poveștii, sentimentele ei putând fi descrise mult mai bine prin alte cuvinte, DIFERITE. Deși povestea în ansamblu este frumoasă și dorește să contureze ceva ce merită a fi citit, pe alocuri aceasta este foarte trasă de păr. Nimeni nu s-ar duce în casa unui posibil criminal, sau la o ședință de terapie cu un altul. Rachel pare a fi ea destul de curajoasă, dar cred că anumite secvențe sunt puse acolo doar pentru că altfel povestea nu ar fi putut urma cursul dorit de autoare, ci nu neapărat pentru că ar fi ceea ce o persoană ar face în mod normal. Totuși, faptul că Rachel însăși nu este un personaj normal, ar putea reprezenta un motiv pentru scenele descrise de mine mai sus.

Am votat pentru această carte 4 steluțe din 5 pe GoodReads. Dacă finalul ar fi fost mai impresionant probabil aș fi acordat 5. Sper ca v-a placut aceasta recenzie.

4_bookspret_elefant pret_libris pret_okian_eng

3 gânduri despre „Fata din tren, de Paula Hawkins

  1. Am citit si eu cartea,care mi s-a parut o lectura acceptabila avand in vedere ca actiunea este plina de mister,iar cu fiecare cuvant citit esti mai aproape de adevar,sau asa mi-a dat mie impresia.Intra-adevar cum am vazut si in recenzie,si mie mi s-au parut unele pasaje cam trase de par,dar cartea a avut totusi o unicitate pe fundal ce nu am intalnit-o la alte carti de aceasi gen.

    Apreciază

Lasă un gând bun :3

