Ultimul avanpost, de Lavinia Călina

ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE
ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE
Al treilea Război Mondial a luat sfârşit, iar România anului 2046 este Regat. Logidită cu prinţul Alex şi fiică a Ministrului de Interne, tânăra Diane trăieşte o viaţă luxoasă şi lipsită de griji, ocupată cu discursuri, dileme cu cea mai potrivită garderobă a zilei şi păstrarea aparenţelor cuplului regal. Printre petreceri, călătorii obositoare, speech-uri învăţate pe de rost şi accesele de furie ale prinţului, Diane contemplă fără prea mult entuziasm un viitor previzibil. Însă viaţa i se schimbă complet într-o noapte, atunci când este răpită de către un grup de rebeli, pentru care guvernarea autoritară a regatului întruchipează răul absolut.
Voi completa sinopsis-ul şi voi spune că viaţa Dianei se schimbă atunci când îl întâlneşte pe Dan, cel despre care nu vreau să vă dau prea multe detalii, tocmai pentru a vă stârni şi mai tare curizitatea. După sinopsis mă aşteptam să citesc o carte cu o ameţită culeasă dintr-un film prost american şi aşezată frumos pe plaiurile mioritice, într-un viitor destul de apropiat. M-am înselat amarnic şi mă bucură într-un fel faptul acesta. Nu numai că am găsit în carte de toate, de la acţiune adevărată, scene de luptă bine descrise, dar am dat peste personaje frumos conturate şi multe răsturnări de situaţie. 
 
Diane s-a dovedit a fi o tipă „normală”, care deşi e logodită din obligaţie cu prinţul Alex, nu duce tocmai o viaţă roz. Acesta o tratează fără pic de respect, având impresia că poponeţului său regal i se cuvine tot. L-am urât pe Alex din prima clipă şi îmi pare rău că nu mi-a fost dat să îl văd mort până la sfârşitul cărţii. Probabil aş fi sărbătorit evenimentul dar n-a fost să fie. 
 
ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE

A compensat Dan, pe care l-am îndrăgit din prima clipă, deşi bănuiam de la început că nu avea să fie tocmai personajul pozitiv. E mai bun totuşi decât Alex de 1001 ori. 
 
„Ai avut vreodată coşmaruri? Probabil că da. Şi le-ai făcut faţă? Copil fiind, probabil te-ai ascuns sub pătură sau ai dat fuga în patul părinţilor. Ca adult, probabil ţi-ai spus că e o prostie, nu e nimic real, ai făcut o cafea şi ai ales să uiţi imaginile care ţi-au invadat mintea pe timpul nopţii.” 
Aparent, cartea reprezintă o împletire  a realităţii şi a coşmarurilor Dianei, coşmaruri care o fac să se trezească în ţipete, coşmaruri ce pot fi ţinute în frâu doar cu ajutorul unor mici pastile galbene. Adevărul este însă altul. Coşmarurile se dovedesc a fi realitate, o realitate sumbră, care mi-a trezit fioruri reci pe şira spinării în timp ce citeam. Desprinsă din aceste coşmaruri este şi micuţa Ana, cea care are un trecut comun cu Diane într-unul din Centrele de Formare, în ciuda incapacităţii acesteia de a şi-o aminti. Faptul că acţiunea se petrece în România, propria ţară, nu a făcut decât să amplifice tensiunea şi dorinţa de devora cartea cât mai repede. Evenimentele petrecute în zilele noastre, şi aici mă refer la conflictele dintre Rusia şi Ucraina, nu fac decât decât să ofere un plus de veridicitate poveştii. Chiar dacă acum este doar ficţiune, nimeni nu ne poate garanta că evenimentele teribile descrise de autoare, evenimente puse la cale de conducători, cei care ar trebui să ne apare ca popor, nu se pot întâmpla în viitor. Absolut nimeni! 

Treptat amintirile Dianei din Centrul de Formare revin, iar povestea ia o întorsătură cât se poate de neaşteptată.

ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE

 

„Dar ce faci cu realitatea? Ce faci atunci când viaţa de zi cu zi devine coşmar, atunci când te pierzi printre minciunile altora, când tu devii doar o umbră, o iluzie menită să hrănească imaginaţia altora…atunci trebuie să alegi: continui să fii o nălucă pe care o dispreţuieşti, sau te trezeşti, îţi iei viaţa în propriile mâini şi lupţi împotriva propriilor tăi creatori?”
 
Dacă seria Divergent am citit-o doar datorită prezenţei unui tip fenomenal de drăguţ, în cazul acestei cărţi plăcerea de a citi a constat în suspansul nebun pe care îl creează autoarea. Am citit cartea într-o zi! De ce? Pentru a afla ce naiba se întâmplă cu Diane, de ce naiba are acele coşmaruri şi mai ales ce este Avanpostul şi care este scopul exact al răpitorilor? Recunosc, răspunsurile acestor întrebări nu le-am descoperit în totalitate, ci din contra, la finalul cărţii am rămas cu şi mai multe întrebări bine conturate în minte. Sper totuşi că le voi afla răspunsul într-un volum sau mai multe volume publicate în viitor, un viitor cât mai apropiat, sper :)) 

„Eram ca un animal în junglă. Un carnivor înfometat care nu se gândea la vieţile celorlalţi, atâta timp cât el avea să supravieţuiască. O energie ciudată pulsa prin venele mele şi mă simţeam mai vie ca niciodată.”
 
ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE
 

Ce nu mi-a plăcut au fost unele virgule pe care eu le-aş fi înlocuit cu puncte. A fost un mic incovenient peste care am trecut rapid.

Mi-ar plăcea mult ca într-o bună zi să văd într-o sală de cinema un film făcut după această carte. Autoarea este dovada vie a faptului că avem tot ce ne trebuie la noi în ţară, de la talent, până la idei originale. Originalitatea acţiunii este cu siguranţă un mare plus la care nu mă aşteptam. Chiar dacă a fost comparată cu Jocurile foamei nu seamănă câtuşi de puţin, ceea ce m-a bucurat enorm. M-aş fi enervat să fi citit o copie ieftină a acelei cărţi. 
 
ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE
– Mulţumesc autoarei pentru şansa de a citi această carte superbă! – 
 
ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE
Am vrut să organizez un concurs dar nu mă pot încă dezlipi de ea. M-a impresionat într-un mod prea plăcut. O puteţi însă comanda, dacă v-am făcut curioşi, de aici. (observ chiar şi o mică reducere acolo).
Voi aţi citit această carte?
V-a plăcut finalul imprevizibil?
ULTIMUL_ANVANPOST_LAVINIA_cALINA_RECENZIE
 
 
11 gânduri despre „Ultimul avanpost, de Lavinia Călina

Adăugă-le pe ale tale

  1. Eu n-am citit cartea, dar sunt cu ochii pe ea și e posibil să intru în posesia ei în curând. Subiectul mi se pare fascinant, mai ales că ador istoria. Foarte frumoasă recenzia ta, mulțumec pentru recomandare!

    Apreciază

Lasă un gând bun :3

Propulsat de WordPress.com.

SUS ↑

